tofu3.jpg

טופו -  החלבון מהצומח

tofu-on-table.jpg

מהו טופו?

טופו מופק מפולי סויה, שנחשבת קטנייה, בדומה לייצור גבינה שנעשית מחלב בתהליך שנקרא "גיבון" - בכך נוצרת מקשה מרובעת בגדלים שונים. סויה מכילה את אחוז החלבון הגבוה ביותר מהצומח, בין 30-50 אחוזי חלבון לעומת שאר הקטניות שמכילות בין 18-25 אחוז חלבון. על כן, הטופו מהווה תחליף בריא, מזין וטעים לחלבון מן החי. מפולי הסויה מכינים מוצרים שונים נוספים מעבר לטופו כגון: פתיתי סויה, אדממה (פולי סויה טריים), קמח סויה, חלב סויה, רוטב סויה, טמפה, ומיסו (שלושת האחרונים הם מוצרי סויה שנוצרו מפולי סויה מותססים). במדינות המזרח הרחוק הטופו נאכל על בסיס כמעט יומיומי, משולב בשלל מנות ובשלל צורות הכנה.

tofu.jpg

הערכים התזונתיים של הטופו

מעבר לחלבון, קטניית הסויה מכילה גם 20 אחוז שומן מהסוג הבריא

המכיל חומצות שומן רב בלתי-רוויות, מינרלים בדגש על סידן, וויטמינים מקבוצת וויטמיני B, סיבים תזונתיים מסיסים המסייעים באיזון רמות השומן בדם, לציטין שמהווה תפקיד חשוב בניקוי כלי הדם וסיוע באיזון רמות הכולסטרול בדם, חומרים נוגדי סרטן הנקראים סאפונינים, ופיטו-אסטרוגנים שהינם חומר צמחי דמוי האסטרוגן שבגופינו.

tofu5.jpg
עוצמת הפיטו-אסטרוגן

הפיטו-אסטרוגן המצוי בפולי סויה הוא בעל השפעה על המערכת ההורמונאלית הנשית. זהו בעצם אסטרוגן אשר מגיע מהצומח וצריכתו כחלק מהצמח השלם נחקר רבות בסיוע לבעיות בריאותיות רבות הקשורות למערכת ההורמונאלית הנשית החל מהסדרת מחזור, טיפול בשחלות פוליציסטיות, אנדומטריוזיס, הקלה על תופעות גיל המעבר ומניעת דלדול העצם (אוסטיאופורוזיס) ועד לטיפול בסוגי

סרטן הורמונלים כגון סרטן השד ושחלות.

tofu1.jpg
tofu2.jpg

סוגי הטופו השונים

 בארץ ניתן למצוא על המדפים שלושה סוגי טופו – קשה , רך ומשי. האחרון בעל מרקם רך ממש כשל גבינת פטה. לטופו טעם יחסית נייטרלי אשר סופח את טעמי התיבול והבישול ולכן משתלב נפלא במגוון רחב של מנות.

tofu4.jpg

מה חשוב לדעת כשקונים טופו

טופו גולמי אמתי מכיל רק סויה, מים ואצה או מלח היוצרים הקרשה, על

כן חשוב מאוד להיות צרכן חכם ותמיד לקרוא את רשימת הרכיבים במזון שאנו קונים.

 

במעדני סויה ותחליפי בשר מוכנים מהצומח בדרך כלל מוסיפים חומרים משמרים ורכיבים שונים ומשונים שאינם מומלצים בשום תזונה.

כמו כן כדאי לשים לב לכך שהטופו לא עבר הנדסה גנטית. מניפולציות גנטיות אלו הנעשות בצמח בתהליך מלאכותי, מקנות לו תכונות רצויות כמו הארכת חיי מדף, אבל עלולות לקצר את חיינו. כאשר סויה אינה ממקור מהונדס הדבר יופיע על עטיפת המוצר ויהיה כתוב אינו עבר הנדסה גנטית (NON GMO).

האם רצוי להימנע מטופו במקרים מסויימים?

חשוב לציין כי הסויה הנמצאת בטופו מכילה גם חומרים הנקראים גוייטרוגנים אשר סופחים יוד - מינרל אשר אחראי לפעילות תקינה של בלוטת התריס, ולכן אינה מומלצת לצריכה על צורותיה במקרים של תת-פעילות בבלוטת התריס.

רוצים להוסיף טופו לתזונה שלכם ולא בטוחים איך לעשות זאת? חוששים שאתם לא מוכנים לעשות את ה"מעבר" לטופו? בואו נדבר ונעשה קצת סדר בדברים