top of page

סינרגטיקה של המזון (שילובי מזונות) – השלם גדול מסך חלקיו

כיצד אכילתם של מזונות בריאים בשילובם יחדיו מועילים לבריאותנו אף יותר מאכילתם בנפרד?

רקע

על מנת לתחזק בריאות אופטימאלית גופנו זקוק למינרלים, וויטמינים ופיטונוטריינטים (חומרים טבעיים המספקים לצמחים את תכונותיהם הייחודיות: הטעם, הצבע, הניחוח והעמידות למחלות).

מזונות כגון ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות וזרעים עשירים ברכיבים המזינים הללו, אשר באופן טבעי עוזרים בחיזוק המערך החיסוני שלנו, נלחמים בדלקות ומגנים עלינו מפני מחלות כרוניות.

ד"ר גרי קפלן, ראש המערך הרפואי האינטגרטיבי במרכז קפלן, מסביר למטופליו כי תזונה אופטימאלית יכולה להתקדם אפילו צעד אחד קדימה ומסביר על הסינרגטיקה של המזון.

יש מזונות המשתלבים נהדר מבחינת הטעם, אך יש מזונות המשתלבים נהדר גם מבחינה בריאותית.

אם כן, סינרגטיקה של המזון מהי?

זהו רעיון אשר צובר תאוצה בשנים האחרונות וביסודו העיקרון כי רכיבי מזון של מזונות בריאים שונים פועלים בסינרגטיקה עם רכיבי מזון הנמצאים במזונות בריאים אחרים באופן בו היתרונות הבריאותיים שלהם לגופנו מועצמים.

בואו ניקח למשל שילוב של כורכום עם פיפירין (המרכיב הפעיל בפלפל שחור). פיפרין מעלה את הספיגה בגופנו של הרכיב הפעיל בכורכום – כורכומין.

כורכומין ידוע בתכונותיו כנוגד חמצון אשר מונע את הנזקים של רדיקליים חופשיים הנוצרים בגופנו, ונוגד דלקת אשר מרגיע את המערך הדלקתי בגופנו (שהוא הבסיס להתפרצות של מחלות כרוניות רבות).

רוצים ליישם עקרון זה בתזונתכם? אולי לא שמתם לב אבל הרבה ארוחות אשר נפוצות על השולחן שלכם משלבות את העיקרון התזונתי הנמצא מאחורי הסינרגטיקה של המזון.

שילובי מזונות וכיצד הם עובדים:

  1. יוגורט יווני עם בננה

בננות מכילות אינולין, סיב תזונתי המסייע לאזן את רמות " החיידקים הטובים " במערכת העיכול ומשפר ספיגת סידן.

אכילת בננה עם יוגורט איכותי, טבעי ולא ממותק מסוג כבשים או עיזים לארוחת הבוקר, מעודדת את שגשוג החיידקים הטובים שביוגורט, ובכך מסייעת בעיכול יעיל יותר וחיזוק המערך החיסוני של הגוף.

  1. סלט עלי תרד, גרגירי חומוס ופלפל אדום

ברזל קיים במזון בשתי צורות עיקריות: Heme המצוי רק במזונות מן החי ו- Nonheme המצוי בעיקר במזונות מן הצומח, כאשר הראשון מתפרק בקלות ונספג בצורה יעילה וטובה יותר.

אולם, מחקרים אחרונים מראים כי צריכה של ויטמין C בשילוב עם מזונות מן הצומח עוזרים בספיגה של הברזל ממנו – ידיעה מאד חשובה לאלו החיים אורח חיים צמחוני או טבעוני.

שלבו סלט של עלי תרד וגרגירי חומוס העשירים בברזל מסוג Nonheme עם פלפל אדום העשיר וויטמין C (יותר מפרות הדר!), וקיבלתם ארוחה טעימה, מזינה ועשירה בברזל – חשוב ביותר לאלו אשר סובלים מאנמיה!

  1. ירקות ושמן זית

מחקרים מראים כי שילוב של ירקות במגוון הצבעים כגון: עגבניות, פלפלים צהובים ואדומים, ברוקולי, עליי קייל ועוד ביחד עם שומנים חד בלתי רויים כגון שמן זית, מעלה את הספיגה של קרטנואידים - סוג של פיטונוטריינטים הקיימים בזיתים, בעלי תכונות נוגדות חמצון חזקות ונוגדות דלקת.

  1. תה ירוק סיני ולימון

מחקר משנת 2007 מאוניברסיטת " Purdue " שבמדינת אינדיאנה בארה"ב, מצא כי הוספת מיצי הדרים או ויטמין C לתה ירוק סיני, מעלה את הספיגה של קטאכינים – רכיב נוגד החמצון (EGCG) הנמצא בעלי תה ירוק.

קטאכינים הם פיטונוטריינטים אשר נמצאו כיעילים במניעת סרטן, מניעה של מחלות קרדיוווסקולריות (לב וכלי דם) כגון שבץ מוחי והתקפי לב, בזכות היותם נוגדי חמצון חזקים, מורידי לחץ דם ונוגדי דלקת.

  1. שוקולד מריר ותפוחים

שילוב זה לא רק ערב לחך, אלא גם תורם במניעה של מחלות קרדיוווסקולריות (לב וכלי דם).

שוקולד מריר איכותי, המכיל לפחות 70% מוצקי קקאו ללא תוספת סוכר, גם הוא עשיר בקטאכנים. בנוסף, תפוחים הם מקור עשיר לפלבנואיד (קבוצת תרכובות המסונתזות על ידי צמחים ולהם חלק מרכזי במניעת חמצון יתר בגוף) הנקרא קוורציטין. הקוורציטין מחזק כלי דם נימיים ומונע שטפי דם תת נימיים ותת עוריים.

כאשר השוקולד והתפוח נאכלים יחד, מחקרים הראו כי שילוב של קטאכינים וקוורציטין מונע היצמדות של טסיות דם לקולגן (חלבון תומך עיקרי ברקמות) של דפנות כלי הדם ובכך מסייע במניעת התקפי לב ושבץ מוחי הנוצרים מקרישי דם.

לסיכום,

מזונות מסוימים פשוט נועדו לאכילה עם מזונות אחרים!

מעבר לכך, על מנת ליישם את עיקרון שילובי המזון, איכלו מגוון רחב של מזונות בריאים, וכך תבטיחו לעצמכם כי גופכם יקבל את כל מרכיבי התזונה החיוניים בניצול אופטימאלי ומקסימאלי אשר יעזרו לכם לשמור על בריאותכם!

Single post: Blog_Single_Post_Widget
bottom of page