top of page

כבישת ירקות – דרך נפלאה לקבל פרוביוטיקה מן הטבע


בתור נטורופתית ושוחרת בריאות אני תמיד מחפשת איך להפיק את המקסימום מהתזונה שלי על מנת למנוע מחלות ולשמור על אורח חיים בריא. לכן, אכילת ירקות באופן יומיומי הינה חלק משגרת התזונה שלי. לאחרונה נתקלתי בשיטה נפלאה לצרוך ירקות, ולמרבה הפלא מדובר על ירקות כבושים. רובנו אכלנו בחיינו ירקות כבושים או לפחות שמענו את המושג הזה. אך הדבר המעניין באמת הוא תפקיד הכבישה בהיסטוריה של האנושות והסגולות הבריאותיות שנובעות מתהליך זה.

ובכן, בזמנים קדומים, עידנים לפני שהייתה לאדם את היכולת לשמר את מזונו (ולשרוד) באמצעות קירור והקפאה, הוא גילה מגוון שיטות שימור, מייבוש המזון בעזרת קרני השמש ועד עישונו בעשן המדורה. אך יותר מכולן בלטה שיטת שימור אחת: שימור באמצעות תסיסה במלח הנקראת כבישה. כך, החל האדם לכבוש את מזונו, ובעיקר ירקות ופירות.

כבישת ירקות היא לא רק דרך לשמר מזון לתקופות ארוכות, זוהי גם דרך נפלאה לצרוך כמות מכובדת של חיידקים פרוביוטיים-ידידותיים הנוצרים באופן טבעי בתהליך התסיסה. מדובר בעיקר על חיידקים מסוג לקטובאצילים המתיישבים במעיים שלנו ,עוזרים לתהליכי העיכול ,מחזקים את המערך החיסוני של גופנו ובכך יכולים למנוע התפתחות של מחלות. למעשה, הירקות המותססים מלאים ב"חיים".

לצערנו, כיום ירקות מותססים "חיים" נעדרים כמעט לחלוטין מהתזונה המערבית המודרנית. גם כאשר אנו קונים ירקות משומרים וכבושים בסופרמרקט, ברוב המקרים הם עוברים עיקור, אשר מנטרל מהם את כל החיידקים הפרוביוטיים הטובים ואת הנוטריינטים (חומרי הזנה של הצמח).

חברת ג'אמוקה, המשווקת ומפיצה מוצרי בריאות, ייבאה לארץ קדירה הנקראת פרמנטה – Fermmenta ומיועדת אך ורק לכבישת ירקות בשיטה המסורתית של תסיסה אנאירובית (תהליך ללא חמצן).

התפקיד של קדירת הכבישה פרמנטה – Fermmenta מאפשר צורת כבישה אידיאלית, ממש כמו זו שנעשתה לפני מאות שנים בסין ובאירופה (ובעיקר בגרמניה ששם גם מיוצרת ה פרמנטה). הקדרה עשויה מחמר ייחודי העשיר בצורן (סיליקון) ועוברת שריפה בטמפרטורה של 1200 מעלות, וכך הופכת לכלי בדרגת קשיות של אבן (Stoneware). בנוסף, הקדירה מצופה בזגוגית ללא עופרת, המונעת בריחת מים וכניסת אוויר בתהליך כבישת הירקות. כל אלה, יוצרים את התנאים האידיאליים לכבישה, ללא מגע עם חמצן. הקדירה יכולה להכיל כחמישה ליטרים של ירקות כבושים. אליה מצורפים זוג משקולות, שתפקידם ליצור לחץ על הירקות, ומכסה מיוחד המונח בתוך מגרעת שאותה ממלאים במים. המים מכסים את הירקות, וכך מונעים את כניסת האוויר מבחוץ אך מאפשרים שחרור של גזי התסיסה (CO2).

ניתן לכבוש כמעט כל סוג ירק ופרי שתרצו כגון : כרוב ירוק, כרוב סגול, סלק, גזר, שורש פטרוזיליה,שורש כוסברה, לפת, כרובית, אך כרוב ירוק הינו בין הירקות הנוחים ביותר לתסיסה וזאת בעקבות סגולותיו ותכונותיו הרבות ותכולת המים שבו.

לכל החגיגה הזו ניתן להוסיף גם תבלינים שהם בעלי אפקט ספיחה של גזים ובכך מקלים גם הם על תהליך העיכול. הם נקראים תבלינים קרמנטיביים כגון: ג'ינג'ר,זרעי כוסברה, זרעי כמון, זרעי חרדל, זרעי קימל ושמיר ומוסיפים טעם נהדר לירקות הכבושים.

תהליך הכבישה האופטימאלי בקדירה נמשך בין שלושה שבועות בקיץ לחמישה בחורף. לאחר סיום התהליך מעבירים את הירקות הכבושים, כולל נוזלי הכבישה, לצנצנות מעוקרות ושומרים במקרר – והנה לכם שפע של פרוביוטיקה מן הטבע, בטעמים עזים ומיוחדים, במינימום עבודה והוצאה ויכולת להישמר על המדף לאורך שנים.


כרוב כבוש פרוביוטיקה מן הטבע


Single post: Blog_Single_Post_Widget
bottom of page